De fem vanligaste frågorna (och svaren) i vår kundtjänst just nu

De fem vanligaste frågorna (och svaren) i vår kundtjänst just nu

Att det är långa telefonköer hos landets alla elbolag är många medvetna om, och så också hos oss på Göta Energi. Anledningarna är delvis de skyhöga elpriserna i december (som syns på fakturan i januari) och regeringens besked om elpriskompensationen. För att bespara dig att sitta och vänta i telefonkö har vi samlat de fem vanligaste frågorna som kommer in till vår kundtjänst nu, och besvarar dem. 

Här är de vanligaste frågorna (och svaren) i vår kundtjänst just nu:

1. Förseningsavgifter och möjligheten att dela upp fakturan

Det skyhöga elpriset – och den strömkrävande perioden vi är inne i nu – har resulterat i höga elräkningar hos alla svenskar, oavsett vilket elbolag man har. Det är så illa att många är oroliga över att inte kunna betala. 

Vi som elbolag kan tyvärr inte påverka elpriset. Det vi erbjuder är en räntefri avbetalning eller en kostnadsfri prova på-period med vår fördelsprodukt El-konto (läs mer om El-konto här). För att kunna lösa det behöver du kontakta oss innan fakturans förfallodatum, annars läggs en förseningsavgift på 60 kr på fakturan.

Obs! Tänk på att det är extremt högt tryck i vår kundtjänst just nu och svarstiderna är ovanligt långa, både på mail och telefon. Så var ute i god tid!

2. Fakturautskick och elanvändning

Hur mycket din nästa faktura kommer att vara på kan vi tyvärr inte svara på innan din elanvändning för månaden summerats. Summeringen sker vid månadsskiftet, och så fort det är gjort börjar vi skicka ut fakturorna. När just din dimper ner är svårt att svara på, men digitala fakturor levereras snabbare. Om du är nyfiken kan du logga in och kika på Mina Sidor, där din elanvändning dyker upp så fort vi fått information om den gångna månadens förbrukning. Där kan du också anmäla att du vill ha din faktura digitalt; via e-post, din internetbank eller Kivra.

3. Regeringens elpriskompensation

Under onsdagsförmiddagen, 12 januari 2022, höll regeringen pressträff med anledning av de höga elpriserna. Där meddelade man att de kommer ge ett tillfälligt stöd på drygt sex miljarder kronor till de hushåll med hög elanvändning under januari, februari och mars 2022. 

Vi på Göta Energi tycker det är bra att regeringen tar de höga elpriserna på allvar, som ju slår hårt mot de svenska hushållen. Exakt hur kompensationen kommer att delas ut är alltså inte spikat än, men det är ditt nätbolag som kommer sköta återbetalningarna – inte ditt elbolag (alltså inte Göta Energi). Pengarna kommer att fördelas utifrån en förbrukningstrappa, vilket innebär att ersättningen fördelas beroende på hur stor användning du har. Läs mer om regeringens kompensation för höga elpriser på regeringens hemsida

4. Fördelsprodukterna Priskollen och El-konto

Vi vill att det ska vara enkelt att vara kund på Göta Energi. Och vi vill att ditt elavtal ska vara flexibelt. Därför gör vi det möjligt för dig att utforma ditt elavtal så att det passar just dig. Välja till och bort olika tjänster beroende på hur din situation ser ut och vad du tycker är viktigt. Det gör vi med det vi kallar fördelsprodukter

I dessa dagar (när priset på elbörsen har gått totalt bananas) så är det framförallt två av dessa fördelsprodukter som våra kunder hör av sig om; Priskollen och El-konto. 

Priskollen

Med Priskollen får du flera gånger per år – när risken för pristoppar ökar – erbjudande om att binda ditt rörliga elpris under en kortare period. Våra elmarknadsexperter har stenkoll på hur priserna rör sig, så att du slipper! Det enda du behöver ha koll på är din mailkorg. Beslutet om du ska binda eller inte tar du när erbjudandet kommer. När perioden är slut går du automatiskt över till rörligt elpris igen. Supersmidigt! Priskollen kostar 39 kr i månaden. 

El-konto

El-konto är vår service för dig som vill ha mer kontroll över din elräkning. Den ger dig möjligheten att sprida ut din elräkning över en längre period. Det gör att du enkelt kan ge dig själv uppskov om du behöver pengarna till något annat just då. Med El-konto kan du dela upp betalningen och får 3 månader på dig att betala varje faktura.

El-konto innebär inte per automatik att man får betala samma summa varje månad hela året. Om du vill ha “utjämnad betalning” behöver du få ett estimat från oss om hur mycket din årskostnad kommer att bli. För att få en ungefärlig summa vad du ska betala varje månad delas alltså årskostnaden med 12.

Tjänsten El-konto kostar 39 kr i månaden och läggs på din elräkning. 

Tänk på att om du bara betalar “Lägsta belopp att betala” som står på din faktura skapas en skuld (maxtak 5000 kr) och risken för att du får en stor faktura månad tre ökar, då skulden måste betalas.

5. Problem med att logga in på Mina Sidor

Mina Sidor är portalen för dig som kund hos Göta Energi. Här kan du se dina fakturor, fördelsprodukter samt utföra många av dina ärenden som har med ditt avtal att göra.

Vi får ofta in frågor om hur man loggar in på Mina Sidor, och det är enkelt – gå till Mina Sidor på gotaenergi.se, knappa in ditt personnummer och identifiera dig med BankID. Du måste alltså ha BankID för att logga in. Antingen mobilt eller på fil. Kontakta din bank om du behöver beställa BankID.

Självklart strular tekniken med sidan ibland (ganska sällan) och då hjälper ingenting. Då är tipset att försöka igen senare. Men ofta är problemet att:

  • Man knappat in sitt personnummer fel. Det ska vara tolv siffror utan bindestreck, dvs. ÅÅÅÅMMDDXXXX 

  • Att den som försöker logga in inte är den som står på elavtalet. Elavtalet är registrerat på den i hushållet som är adresserad på fakturan och får våra utskick

  • Som ny kund får du tillgång till Mina sidor först efter att första fakturan skickats ut

Hoppas du hittade svar på din fråga. Du kan också kika på kundservicesidan på vår hemsida. Där besvarar vi ännu fler funderingar som kommer in till vår kundservice.

Fler artiklar

Kundservice

Tel: 020-23 15 00

Mån–Tors 09:00-17:00

Fredag 09:00-16:00

Postadress

Göta Energi

Box 3218

400 10 Göteborg

Organisationsnummer

556193-5585

Vår integritetspolicy

Följ oss i sociala medier