Hitta dina svar här!
Just nu är det ovanligt många som hör av sig till oss, vilket påverkar svarstiderna mer än önskvärt. Vi beklagar väntetiderna och jobbar med fullt tryck för att lösa problemet. Vi svarar på alla inkomna ärenden i tur och ordning.
Slipp telefonkö och/eller vänta länge på mailsvar! Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna längre ner, under Vanligaste frågorna just nu. Svar på många andra frågor hittar du via kategorierna nedan.
Vanligaste frågorna just nu
Elpriset är verkligen heltokigt just nu, vilket slår hårt mot många svenska hushåll. Så du är inte ensam om att ha svårt att betala elräkningen, även om det är en klen tröst. Hos Göta Energi har vi en fördelsprodukt som heter El-konto, som kanske kan vara intressant i ditt läge?
El-konto ger dig möjligheten att dela upp betalningen av en elräkning på tre månader. Det innebär att betalningen av din faktura för elen i januari kan spridas ut över februari, mars och april. Räkningen för februari över mars, april och maj, och så vidare. Det ger dig flexibilitet och förhoppningsvis lite ekonomisk andnings utrymme ett tag.
Krediten på El-konto är räntefri (utöver månadskostnaden) och har en maxkredit på 25 000 kr. Den har ingen bindningstid, uppsägningstid eller uppstartskostnad – den enda kostnaden är 39 kr/månaden som läggs på din el-faktura och redovisas under “El övrigt”.
Betala på det sätt som passar dig, så att du kan luta dig tillbaka, slappna av och njuta av tryggheten i att ha gjort rätt val.
Med autogiro betalar du automatiskt direkt från ditt bankkonto, utan att du behöver göra någonting. Du kan helt slappna av och vara trygg med att den automatiska betalningen görs på förfallodagen. Läs mer och anmäl autogiro här
Med E-faktura betalar du enkelt och smidigt direkt i din internetbank. Den elektroniska fakturan kommer direkt till din bank med alla uppgifter redan ifyllda - det är bara för dig att logga in och godkänna fakturan innan förfallodagen, så är det klart. Inga OCR-nummer, inga aviavgifter. Läs mer och anmäl E-faktura här
Med E-postfaktura får du en elektronisk version av din faktura direkt till din e-postinkorg. Fakturan betalar du sedan själv direkt via din internetbank. Du slipper krångliga papper och gör dessutom en bra insats för miljön. Om du idag har pappersfaktura och vill byta till E-postfaktura, kontaktar du kundservice
I Kivra får du brev och fakturor från anslutna företag och myndigheter du har en relation till. Digitalt istället för i brevlådan. Du kan betala fakturor direkt i Kivra. Då slipper du fylla i OCR-nummer. Det enda du behöver är Mobilt BankID. Anmäl Kivra här.
Med El-konto jämnar du ut din månadsavgift över hela året och betalar samma belopp varje månad. Du kan också välja att betala lite mer vissa månader och lite mindre när du behöver. Smidigt och enkelt! Kombinerar du dessutom El-konto med autogiro blir det ännu enklare, då sköts allt automatiskt. Läs mer och anmäl El-konto här
Om du har lite högre elanvändning hemma och möjlighet att planera den största delen av din elanvändning till dygnets billiga timmar så kan Timpris vara en klok idé.
För att spara med Timpris krävs alltså ett mer aktivt el-liv än du kanske är van vid. Till exempel genom att planera laddningen av elbilen till vissa tider, och värma upp större delen av huset inklusive varmvatten när priset är som lägst.Med Spot On får du ett elpris som alltid följer elbörsens utveckling, med ett av marknadens lägsta påslag. Med Spot On hänger du med när priset svänger, vilket ger dig enkelhet, flexibilitet – och en garanterat bra deal!
Med Fast-el har du samma elpris året om oavsett vilka svängar inköpspriset tar, du är försäkrad mot prishöjningar under ett eller två år i taget.
Med ett Mikroproduktionsavtal hos oss kan du sälja din egenproducerade solenergi. Solceller är en god investering för minskade energikostnader, ökat bostadsvärde och inte minst ett klimatsmart val. Dessutom kan du sälja överskottselen till oss på Göta Energi!
Vintertrygg blandar det bästa av båda världar då du får ett fast kilowattimmepris under vinterhalvåret för att skydda dig mot pristoppar. Under sommarhalvåret byter du per automatik över till ett rörligt kilowattimmepris för att nyttja de normalt billigare sommarpriserna.
Alla som vid den så kallade brytpunkten har ett elnätsavtal för en anläggning i SE3 och SE4 får ta del av stödet. Då kommer du få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden.
Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vare sig vi eller Svenska kraftnät kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.
Hur mycket pengar får du?
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån hur hög din elanvändning varit under perioden oktober 2021 - september 2022 och vilket elområde du bor i. I elområde SE3 blir stödet 50 öre/använd kWh och i SE4 blir stödet 79 öre/användkWh.
För att ta reda på hur mycket pengar du får så tar du:
SE3 0,5 kronor x din elanvändning i kWh under oktober 2021-september 2022
SE4 0,79 kronor x din elanvändning i kWh under oktober 2021-september 2022
Du ser din elanvändning för tiden du varit kund hos Göta Energi på Mina sidor.
Svenska kraftnät har ytterligare information här: Frågor och svar om stödet | Svenska kraftnät (svk.se)
Högkostnadsskyddet kan påbörjas att utbetalas via Försäkringskassan fr.o.m. februari 2023 om inget oförutsett inträffar. Detta avser konsumenter (hushåll). För företag finns för närvarande ingen färdig tidplan/lösning.
För att få pengarna så snabbt som möjligt, gå in HÄR på försäkringskassan, klicka på anmäl konto länken och se till att du har rätt kontouppgifter inlagda innan 13 februari.
Med anledning av stödet till elanvändare vill vi även varna för eventuella bedrägeriförsökDu kommer aldrig att bli uppringd och ombedd att logga in eller lämna ut personliga koder vare sig av oss eller någon annan som exempelvis Svenska kraftnät, Energimarknadsinspektion eller någon annan part. Du kan i så fall vara utsatt för ett bedrägeriförsök, avsluta samtalet och kontakta polisen.
Vi var så glada att äntligen kunna lansera nya Mina sidor som vi jobbat så länge på. Dessvärre så var det, trots att vi testat och testat, lite för mycket problem för er kunder att logga in. Så vi fick lägga tillbaka den gamla Mina sidor igen. Vi jobbar på i bakgrunden och hoppas på att snart kunna återlansera Mina sidor 2.0
Du kan skjuta upp till 25 000 kr enligt kredittaket, och minsta betalning är 100 kr. Tänk på att räkningen måste vara betald i sin helhet senast tre månader efter fakturans utställande.Läs mer om El-konto här.
Vi på Göta Energi fakturerar dig som kund månadsvis. Skulle det vara så att du saknar din faktura kan det vara så att vi inte har fått någon avläsning för föregående månad och inte kan fakturera beräknad avläsning. Hör med ditt nätbolag om de inte kunnat läsa av din mätare. Du kan logga in på Mina Sidor och se din senaste månadsfaktura, saknas det för innevarande månad och det är efter den 15:e i månaden så är det mest troligt så att vi saknar en avläsning och då är det endast ditt nätbolag som kan kika på det.
Du som konsument har enligt Distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt efter det att avtalet ingicks. Du ångrar dig genom att kontakta vår kundtjänst, antingen muntligt eller skriftligt, eller genom att använda Konsumentverkets standardformulär för ånger. Om avtalet ångras upphör dina respektive Göta Energis skyldigheter att fullgöra avtalet. Läs mer i branschens allmänna avtalsvillkor Punkt 2.Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt finns här.