Uppsägning
Varför blir jag debiterad en kostnad för att jag bytte elleverantör?För att vi ska kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser i våra elavtal behöver vi ha en bindningstid och/eller uppsägningstid som en trygghet. Genom att veta hur mycket el vi ska köpa in kan vi tex arbeta systematiskt med inköpsstrategier och pressa våra priser till dig som kund. Om du väljer att byta till en annan elleverantör innan vårt avtal gått ut, eller utan att ta hänsyn till uppsägningstiden innebär det därför både förlorade intäkter men även ökade kostnader för oss. Därför måste vi ta ut en avgift som täcker upp för en del av det. Hur stor blir kostnaden?Om elavtalet avslutas tidigare än vad avtalad bindningstid eller uppsägningstid tillåter debiteras du en fast administrationskostnad och en övrig kostnad motsvarande vad Göta Energi kan visat sig ha förlorat under avtalets återstående löptid. Vad behöver jag tänka på?Det är viktigt för dig som kund att alltid kontrollera din bindningstid och uppsägningstid innan du tecknar ett nytt elavtal med en ny elleverantör. Ofta beror ett för tidigt byte på att den elleverantör du tecknat nytt avtal med, inte tar hänsyn till den bindningstid du har med oss. Därför försöker vi alltid kontakta dig innan för att säkerställa att det verkligen är så att du vill genomföra bytet trots din bindningstid. Om du är osäker på vad som gäller för just ditt elavtal eller har ett missat samtal från oss är du varmt välkommen att kontakta oss på: 020 23 15 00 så hjälper vi dig.
Du som konsument har enligt Distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt efter det att avtalet ingicks. Du ångrar dig genom att kontakta vår kundtjänst, antingen muntligt eller skriftligt, eller genom att använda Konsumentverkets standardformulär för ånger. Om avtalet ångras upphör dina respektive Göta Energis skyldigheter att fullgöra avtalet. Läs mer i branschens allmänna avtalsvillkor Punkt 2.Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt finns här.
Om du vill säga upp ditt elavtal med oss kontaktar du vår kundservice på telefon 020-23 15 00. Det går också bra att fylla i kontaktformuläret.