Hur kan vi hjälpa dig?
Vi svarar gärna på dina frågor och funderingar. Du vet väl att du hittar dina fakturor, information om ditt elavtal och kan utföra flera kundtjänstärenden på Mina sidor? Välkommen till Göta Energi kundservice!
Vanliga frågor
Just nu har vi för perioden höga elpriser över hela landet, oavsett vilken elleverantör du har. Så om du tycker att din elräkning är ovanligt stor denna månad, är det inte så konstigt. Speciellt om du bor i Sveriges sydligaste delar. Men vad kommer det sig? Vad påverkar elpriset egentligen, och varför skiljer det sig i olika delar av landet?
Den utlovande kompensationen från regeringen kommer att dras från din nätfaktura (alltså inte från din Göta Energi-räkning). Hur mycket du får tillbaka beror på hur mycket el du använder per månad, under januari–mars 2022. Här kan du läsa mer och se förbrukningstrappan som regeringen gått ut med. När under året kompensationen dras är fortfarande oklart.
Relaterad fråga:"Vad var det regeringen sa om elpriskompensationen?"
Under onsdagsförmiddagen, 12 januari 2022, höll regeringen pressträff med anledning av de höga elpriserna. Där meddelade man att de kommer ge ett tillfälligt stöd på drygt sex miljarder kronor till de hushåll som drabbas hårdast av de höga elpriserna under januari, februari och mars 2022.
Hur mycket pengar kommer jag att få och hur får jag dem?
Vi vet ännu inte så mycket om detaljerna, mer än att det är nätbolagen som kommer sköta kompensationen till dig som konsument, inte elhandelsbolag (alltså inte Göta Energi). Vi vet också att pengarna kommer att fördelas utifrån en förbrukningstrappa där den maximala kompensationen är 2000 kr per månad. Alltså max 6000 kr för de tre månader det gäller.
Vill du veta mer?
Fler detaljer kommer efter att regeringen fört samtal med berörda myndigheter. Vi bevakar detta och tills vidare hänvisar vi till regeringens pressmeddelande för mer information.
Relaterad fråga:"Hur mycket pengar får jag tillbaka på elen?"
Betala på det sätt som passar dig, så att du kan luta dig tillbaka, slappna av och njuta av tryggheten i att ha gjort rätt val.
Med autogiro betalar du automatiskt direkt från ditt bankkonto, utan att du behöver göra någonting. Du kan helt slappna av och vara trygg med att den automatiska betalningen görs på förfallodagen. Läs mer och anmäl autogiro här
Med E-faktura betalar du enkelt och smidigt direkt i din internetbank. Den elektroniska fakturan kommer direkt till din bank med alla uppgifter redan ifyllda - det är bara för dig att logga in och godkänna fakturan innan förfallodagen, så är det klart. Inga OCR-nummer, inga aviavgifter. Läs mer och anmäl E-faktura här
Med E-postfaktura får du en elektronisk version av din faktura direkt till din e-postinkorg. Fakturan betalar du sedan själv direkt via din internetbank. Du slipper krångliga papper och gör dessutom en bra insats för miljön. Om du idag har pappersfaktura och vill byta till E-postfaktura, kontaktar du kundservice
I Kivra får du brev och fakturor från anslutna företag och myndigheter du har en relation till. Digitalt istället för i brevlådan. Du kan betala fakturor direkt i Kivra. Då slipper du fylla i OCR-nummer. Det enda du behöver är Mobilt BankID. Anmäl Kivra här.
Med El-konto jämnar du ut din månadsavgift över hela året och betalar samma belopp varje månad. Du kan också välja att betala lite mer vissa månader och lite mindre när du behöver. Smidigt och enkelt! Kombinerar du dessutom El-konto med autogiro blir det ännu enklare, då sköts allt automatiskt. Läs mer och anmäl El-konto här
När du gör din flyttanmälan till oss ingår en tjänst som innebär att vi ordnar elnätsavtal på din nya adress åt dig. Dock kan det gå lite snabbare om du själv ringer det aktuella elnätsbolaget och ordnar detta, du får då ett anläggnings-id som du kan ange i din flyttanmälan till oss.
Som trogen kund hos Sveriges största utmanare får du nu en helt unik fördel. Varje dag kan du tjäna in en timmes elförbrukning! Dina samlade bonustimmar får du sedan tillbaka från Göta Energi en gång om året, då de helt enkelt dras av från fakturan på det elavtal du har idag. Du kan samla en bonustimme om dagen, vilket ger dig 365 timmar per år – som vi alltså bjuder på! Läs mer om Bonustimmen här. Aktivera Bonustimmen redan idag, det kostar såklart ingenting. Allt du behöver göra är att fortsätta vara kund och använda e-faktura, e-postfaktura eller Kivra.
Du loggar enkelt in med ett Mobilt bank-id. Du behöver alltså inte registrera dig första gången du loggar in, utan ditt konto skapas i samband med att du får din första faktura. Smidigt va?
Du loggar enkelt in här.
Svar: Vårt rörliga avtal bestäms månadsvis och det är det pris som gäller för hela månaden. Det är ett genomsnitt av spot-priserna för månaden så dagens elpris på börsen bakas in och påverkar ditt elpris för nästkommande månad. Det går alltså inte att låsa elpriset en specifik dag.
Däremot kanske vår fördelsprodukt Priskollen kan vara intressant?
Med Priskollen håller våra experter koll på elmarknaden åt dig och – när risken för pristoppar är stor – får du ett erbjudande om att binda elpriset en kortare period. Du tar beslut när erbjudandet kommer och det sker enkelt via mail eller sms. Efter bindningstiden går avtalet automatiskt tillbaka till rörligt elpris igen. Priskollen kostar 39 kronor i månaden. Läs mer om Priskollen här!
Ring oss
Privat
Från utlandet
Öppettider Kundservice
Helgfri måndag-torsdag 9-17
Helgfri fredag 9-16
Röda dagar stängt