Här får du svar på de vanligaste frågorna som vi ofta får. Hittar du inte svar på det just du undrar? Se vår FAQ.
Vad är det för skillnad på elleverantör och nätleverantör?
Göta Energi är en elleverantör, av oss köper du elen som ditt hushåll förbrukar. Nätleverantören är det bolag som äger elnätet i det område där du bor, till nätleverantören betalar du en avgift för att få elen transporterad till ditt hushåll. Vilken elleverantör du vill köpa din el av kan du själv välja, medan nätleverantören inte är valbar då det endast finns en nätägare i varje område.
Hur fungerar El-konto?
Med vår tilläggstjänst El-konto kan du själv ta kontrollen över elräkningarna. När du får din faktura har du möjlighet att betala mindre när du behöver och mer när du kan. El-konto fungerar som ett balanskonto med en kredit som du kan utnyttja om du vill. Läs mer om El-konto här.
Hur ansöker jag om autogiro?
Du kan antingen ansöka om autogiro via din internetbank eller genom att fylla i en elektronisk ansökan här. För att göra en elektronisk ansökan behöver du BankID eller Mobilt BankID.
Hur ansöker jag om e-faktura?
Med e-faktura sköter du betalningen via din Internetbank. Du anmäler dig till tjänsten via din banks hemsida. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura. När du loggar in på din internetbank visas fakturan med all betalningsinformation redan ifylld. Du slipper därmed de vanliga inbetalningskorten och behöver inte knappa in referensnummer eller andra uppgifter. E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro.
Hur får jag miljövänlig el?
Genom att teckna vår fördelsprodukt Rent vatten köper vi in den mängd el du förbrukar från 100 % förnybar vattenkraft. Men inte nog med det – du bidrar också till rent vatten, sanitet och hygien för de allra fattigaste i världen genom vårt samarbete med organisationen WaterAid. För 29 kr per månad bidrar du aktivt till att minska klimatpåverkan men också till att fler människor i världen får rent vatten. Läs mer och teckna Rent vatten här.