Hoppa till huvudinnehåll

Frågor & svar

Här hittar du frågor och svar på de vanligaste frågorna vi får. Under respektive kategori finns fler frågor med tillhörande svar. Kontakta vår kundservice om du inte finner svar på just den fråga du undrar över.

Vanliga frågor

Vilken information finns på fakturan och utdraget för El-konto från Göta Energi?

Genom att klicka här kommer du till en exempelbild på en faktura från oss med förklaringar.

Jag ska flytta, hur gör jag med mitt elavtal?

När du flyttar ska du anmäla din flytt till ditt nätbolag, de kommer att läsa av din elmätare samt informera oss om din mätarställning samt vilket datum du flyttar. För att vi ska flytta med ditt avtal till din nya adress behöver du göra en flyttanmälan, detta gör du enklast genom att fylla i formuläret här eller kontakta oss på  020-23 15 00 eller info@gotaenergi.se  

Hur fungerar El-konto?

Med vår tilläggstjänst El-konto kan du själv ta kontrollen över elräkningarna. När du får din faktura har du möjlighet att betala mindre när du behöver och mer när du kan. El-konto fungerar som ett balanskonto med en kredit som du kan utnyttja om du vill. Pengar tillgodo på ditt El-konto ger ränta på innestående medel. Läs mer om El-konto här.

Hur vet jag vilket elavtal jag har?

Kontakta vår kundservice på telefon 020-23 15 00 eller maila till info@gotaenergi.se så hjälper vi dig med information om ditt elavtal.

Vad händer när mitt avtal löper ut?

Alla kunder som har ett tidsbundet avtal får erbjudande om förlängning några veckor innan avtalet går ut. Det är alltså inget du som kund behöver säga till om eller själv bevaka.

Vad är inköpspriset på el?

I inköpspriset på el ingår volymvägt spotpris, avgifter till Svenska Kraftnät och nordiska elhandelsbörsen Nord Pool. Priset varierar från månad till månad och baseras på tillgång och efterfrågan. Här kan du se historiska priser.

Hur ansöker jag om autogiro?

Du kan antningen ansöka om autogiro via din internetbank eller genom att fylla i en elektronisk ansökan här. För att göra en elektronisk ansökan behöver du BankID eller Mobilt BankID.