FAQ
Vanliga frågor och svar
Betalning
Vad menas med El övrigt på min faktura?
Under El övrigt ser du avgifter för tilläggstjänster, eventuell månadsavgift samt eventuell överföring från föregående faktura om det beloppet var under 100kr.
Vad är Kivra?
I Kivra får du brev och fakturor från anslutna företag och myndigheter du har en relation till. Digitalt istället för i brevlådan. Vi har anslutit oss till Kivra vilket gör att du kan få din faktura ifrån oss till en digital brevlåda. Låter det intressant? Registrera dig på Kivra här: Skaffa Kivra
Jag har inte fått någon faktura?
Vi på Göta Energi fakturerar dig som kund månadsvis. Skulle det vara så att du saknar din faktura gå in på Mina Sidor så kan du enkelt se din senaste månads faktura. Annars kontakta oss här så hjälper vi dig.
Jag råkade betala min faktura två gånger, vad händer?
Om du råkar betala din faktura två gånger, kommer dubbelbetalningen att lägga sig som ett tillgodo till nästkommande månadsfaktura. Skulle du däremot vilja ta ut ditt tillgodo kan du ringa till kundservice på 020-23 15 00, alternativt kontakta oss via vårt kontaktförmulär. Det är viktigt att du har dina bankuppgifter nära till hands (Bank, clearing, kontonummer).
Vad händer om jag inte betalar?
Obetalda fakturor hanteras enligt gällande kravrutiner.
Kan jag få anstånd eller avbetalning på min faktura?
Nej, det finns inte möjlighet att få anstånd eller avbetalning på din faktura. Däremot kan du själv ta kontrollen över elräkningarna med vår tilläggstjänst El-konto. Du betalar då elen en gång per månad och har möjlighet att betala mindre när du måste och mer när du kan. Läs mer och teckna El-konto här.
Hur ansöker jag om autogiro?
Du kan antingen ansöka om autogiro via din internetbank eller genom att fylla i en elektronisk ansökan här. För att göra en elektronisk ansökan behöver du BankID eller Mobilt BankID.
Hur ansöker jag om e-faktura?
Med e-faktura sköter du betalningen via din Internetbank. Du anmäler dig till tjänsten via din banks hemsida. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura. När du loggar in på din internetbank visas fakturan med all betalningsinformation redan ifylld. Du slipper därmed de vanliga inbetalningskorten och behöver inte knappa in referensnummer eller andra uppgifter. E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro.
Hur gör jag för att byta konto som är kopplat till mitt autogiro?
Du vänder dig till din bank för att göra detta.
Hur ofta får jag min faktura från er?
Från oss kommer fakturan en gång i månaden och vi fakturerar alltid i efterhand. Din första faktura från oss kommer alltså månaden efter att vi har börjat leverera el till dig.
Vad gäller om jag inte har fått någon faktura, kan jag vänta med att betala till nästa faktura kommer?
Nej, du kan inte vänta med att betala. Du som konsument har ett ansvar att se till att betala din faktura inom den tid vi kommit överens om. Vi fakturerar månadsvis (vänligen se våra avtalsvillkor), så har du inte fått någon faktura via post, e-mail eller e-faktura ska du kontakta oss för att få samtliga uppgifter för att betala innan förfallodatum. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer, läs mer här.
Vilken information finns på fakturan och utdraget för El-konto från Göta Energi?
Genom att klicka här kommer du till en exempelbild på en faktura från oss med förklaringar.
Hur fungerar El-konto?
Med vår tilläggstjänst El-konto kan du själv ta kontrollen över elräkningarna. När du får din faktura har du möjlighet att betala mindre när du behöver och mer när du kan. El-konto fungerar som ett balanskonto med en kredit som du kan utnyttja om du vill. Läs mer om El-konto här.
Vad kostar det att utnyttja El-kontokrediten?
Det kostar ingenting. Dock är det bara möjlighet att göra avbetalningar under högst tre (3) månader. Efter det måste alla fakturor vara fullt betalda.
Vad är in- och utlåningsräntan för El-konto?
Hur fungerar autogiro med El-konto?
Med autogiro kopplat till ditt El-konto finns två möjligheter:
1. Betala ett fast belopp varje månad som dras från ditt konto. Du utnyttjar då El-kontot så att du ibland har en skuld och ibland ett belopp tillgodo. Ditt saldo ser du på kontoutdraget som kommer med din faktura. Det fasta beloppet att betala går givetvis att ändra, kontakta då oss på 020-23 15 00 eller via vårt kontaktformulär.
2. Betala hela fakturabeloppet automatiskt på förfallodagen genom att pengarna dras från ditt konto. Då varierar beloppet varje månad. Du får fakturan innan så att du ser hur stort beloppet är.
Går det bra att anmäla autogiro från min sambos El-konto?
Ja det går bra men det är viktigt att den som ansöker om autogiro skriver under autogiroansökan. Du ansöker om autogiro via din internetbank. Läs mer om El-konto här.
Vad kostar det att ha El-konto?
Om du inte utnyttjar krediten så är den enda kostnaden 39 kr per månad. För detta får du en specificerad faktura med medföljande kontoutdrag samt aktuellt saldo, hemskickad i samband med din ordinarie faktura. Läs mer om El-konto här.
Kan jag ha fler anläggningar knutna till mitt El-konto?
Ja, vi lägger då upp anläggningen på samma kredit och du betalar endast för ett El-konto. Läs om El-konto här.
Hur ofta betalar jag när jag har El-konto?
Det finns ett lägsta belopp att betala i samband med varje faktura. Har du pengar tillgodo på ditt El-konto kan du själv välja om du vill betala in mer eller ej. Väljer du att använda krediten får du en räntekostnad. Sätter du in ett extra belopp, får du tillgodoränta på den del som överstiger det faktiska fakturabeloppet. Du kan max ha 30.000kr tillgodo på ditt El-konto. Läs mer om El-konto här.
Hur hög kredit får jag på mitt El-konto?
Grundkrediten är 5000 kr, men den går att utöka om du har en högre förbrukning. Läs mer om El-konto här.
Måste jag ha kredit på El-kontot?
Ja, men om du inte utnyttjar krediten får du inga räntekostnader. Läs mer om El-konto här.
Måste jag vara elkund hos er för att få El-konto?
Ja, du måste vara kund hos oss för att få möjlighet till El-konto. Läs mer om El-konto här.
Vad ska jag tänka på vid flyttanmälan?
När du gör din flyttanmälan är det bra om du lämnar så många uppgifter som möjligt till oss. Att ta reda på lägenhetsnumret om du flyttar in i en lägenhet gör till exempel att vi lättare och snabbare kan flytta ditt elavtal. Att ta reda på anläggnings-id på din nya bostad är ett annat exempel som underlättar flytten av ditt elavtal.
Tänk på att du behöver göra en avflyttsanmälan för din nuvarande adress till ditt nätbolag.