Hoppa till huvudinnehåll

Frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna från våra kunder. Använd sökfältet eller välj kategori för att se fler frågor och svar. Kontakta vår kundservice om du inte hittar svaret på just din fråga.

Betalning

Hur ofta får jag min faktura från er?

Från oss kommer fakturan en gång i månaden och vi fakturerar alltid i efterhand. Din första faktura från oss kommer alltså månaden efter att vi har börjat leverera el till dig.

Vad gäller om jag inte har fått någon faktura, kan jag vänta med att betala till nästa faktura kommer?

Nej, du kan inte vänta med att betala. Det är ditt ansvar att se till att betala din faktura inom den tid vi kommit överens om. Vi fakturerar månadsvis (se Avtalsvillkor), så har du inte fått någon faktura via post, e-mail eller e-faktura ska du kontakta oss för att få samtliga uppgifter för att betala innan förfallodatum. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer, läs mer här.

Vilken information finns på fakturan och utdraget för El-konto från Göta Energi?

Genom att klicka här kommer du till en exempelbild på en faktura från oss med förklaringar.

Vad händer om jag inte betalar?

Obetalda fakturor hanteras enligt gällande kravrutiner.

Kan jag få anstånd eller avbetalning på min faktura?

Nej, det finns inte möjlighet att få anstånd eller avbetalning på din faktura. Däremot kan du själv ta kontrollen över elräkningarna med vår tilläggstjänst El-konto .Du betalar då elen en gång per månad och har möjlighet att betala mindre när du måste och mer när du kan. Läs mer och teckna El-konto här.

Hur gör jag för att byta konto som är kopplat till mitt autogiro?

Du vänder dig till din bank för att göra detta. 

Hur fungerar e-faktura?

Med e-faktura sköter du betalningen via din Internetbank. Du anmäler dig till tjänsten via din banks hemsida. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura. När du loggar in på din internetbank visas fakturan med all betalningsinformation redan ifylld. Du slipper därmed de vanliga inbetalningskorten och behöver inte knappa in referensnummer eller andra uppgifter. E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro.

Hur ansöker jag om autogiro?

Du kan antingen ansöka om autogiro via din internetbank eller genom att fylla i en elektronisk ansökan här. För att göra en elektronisk ansökan behöver du BankID eller Mobilt BankID. 

Vad ska jag tänka på vid flyttanmälan?

När du gör din flyttanmälan är det bra om du lämnar så många uppgifter som möjligt till oss. Att ta reda på lägenhetsnunmret om du flyttar in i en lägenhet gör till exempel att vi lättare och snabbare kan flytta ditt elavtal. Att ta reda på anläggnings-id på din nya bostad är ett annat exempel som underlättar flytten av ditt elavtal.