FAQ
Vanliga frågor och svar
Konsumenträtt
Hur ser era avtalsvillkor ut?
För dig som konsument gäller Göta Energis allmänna avtalsvillkor som du hittar på denna sida.
Har du blivit kontaktad av Göta Energi?
Vårt mål är att alla som blir kontaktade av Göta Energi, via telefon eller på stan, ska få en positiv upplevelse, oavsett om du väljer att bli kund hos oss eller inte. Därför följer vi löpande upp arbetet med denna typ av försäljning för att säkerställa att den inte uppfattas som aggressiv eller stötande. För att hjälpa oss i detta arbete tar vi gärna emot dina synpunkter. Besök vår kundservicesida och delge oss dina synpunkter via formuläret, eller kontakta vår kundservice på 020-23 15 00.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Dina personuppgifter hanteras enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om detta i vår integritetspolicy.
Kan jag ångra mitt avtal?
Du som konsument har enligt Distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt efter det att avtalet ingicks. Du ångrar dig genom att kontakta vår kundtjänst, antingen muntligt eller skriftligt, eller genom att använda Konsumentverkets standardformulär för ånger. Om avtalet ångras upphör dina respektive Göta Energis skyldigheter att fullgöra avtalet.
Vilka är mina rättigheter som kund?
Ellagens kapitel 11 och de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K reglerar dina rättigheter som konsument. Besök denna sida för att läsa branschens allmänna avtalsvillkor.
Hur kan jag få rådgivning och hjälp med tvistlösning?
Energimarknadsbyrån
Hos Konsumenternas energimarknadsbrå kan du få oberoende råd samt vägledning i frågor som rör elmarknaden, så som tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler
Energimarknadsbyråns webbplats
Kommunala konsumentvägledare
Hos din kommuns konsumentvägledare kan du få stöd vid klagomål eller om du har råkat i en tvist med ett företag.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan näringsidkare och konsument.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Energimarknadsinspektionen (EI)
EI är en tillsynsmyndigheten för elmarknaden, som du kan kontakta om du har synpunkter och klagomål gällande till exempel elnätstariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet.
Energimarknadsinspektionens webbplats
Domstol
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol (tingsrätt). Du bör dock först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat, som kan bedöma ditt ärende.
European Commission Online Disruptive Resolution
Var vänder jag mig för att framföra synpunkter och klagomål?
Vänd dig i första hand till vår kundservice genom att ringa oss på telefon 020-23 15 00 eller fyll i kontaktformuläret.